Köpvillkor

Priser

Priserna är angivna i SEK inkl. moms. Priset som gäller är det som finns angivet i webbutiken den dag beställningen görs.

Betalning

Betalning sker via bank-, betal-, eller kreditkort kopplade till Visa eller MasterCard. Vi samarbetar med Braintree Payments (ett dotterbolag till PayPal) för att kunna säkerhetsställa säkra och enkla betalningar med Visa och MasterCard. All information rörande din betalning krypteras med SSL vilket innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter, dessa kan inte heller lagras av oss. Vi tar inte ut några extraavgifter för kortbetalningar gjorda i vår webbutik. Observera att leveransmottagarens namn och adress måste stämma överens med kort-/kontoinnehavarens namn och adress. För närvarande erbjuder vi inte betalning via faktura.

Frakt och leverans

För närvarande erbjuder vi endast leverans inom Sverige – Kontakta oss på [email protected] för att undersöka vilka alternativ som finns för frakt utanför Sverige.

Fraktalternativ:
Beställningar över 1000kr levereras fraktfritt (utan inbärning)

För beställningar under 1000kr är frakten 75kr (utan inbärning).

Leveransalternativ

  • Hämta i butik  Du som befinner dig i närheten av Stockholm kan hämta din beställning kostnadsfritt i vår fysiska butik på Odengatan 29. Vi kontaktar dig via sms, telefon eller mail när varan är redo för upphämtning.
  • Presentkort – 0 kr (Vid köp av endast presentkort)
  • DHL eller Posten Paket under 20kg levereras till ditt närmsta utlämningsställe. Ange ditt mobilnummer för SMS-avisering för snabbare hantering. Anger du inget mobilnummer får du hem ett avi i brevlådan. Paket över 20kg eller 150cm levereras me DHL Hemleverans dagtid. Leveransen sker till dörr/port helgfri vardag mellan 07:00-17:00, inbärning ingår ej. DHL kontaktar dig för datum och beräknad tid.
  • DHL med inbärning En extra avgift på 250SEK tillkommer på fraktpriset (gäller även köp över 1000kr). Väger paketet mindre än 25kg levereras det från fordonet och in i din bostad. Väger paketet mer än 25kg sker inbärningen med mottagarens medverkan. OBS att inbärning avser avställning direkt innanför dörr.
  • Frakt med inbärning, 2 personer (Endast inom Stockholmsområdet) Inom Stockholmsområdet (600kr innanför tullarna, 800kr utanför tullarna men inom Stockholmsområdet). Med detta alternativ får du hjälp med inbärning och behöver själv inte hjälpa till. OBS att inbärning avser avställning i valfritt rum i din bostad, men utan uppackning/uppställning av vara. Bor du utanför området som ingår i avtalet och har valt detta alternativ kommer vi att kontakta dig för alternativt fraktsätt.

Har du frågor gällande leveransalternativen kan du kontakta oss på [email protected].

Vi levererar alltid dina varor så snabbt som möjligt. Är produkten inte i lager pga en leveransförsening från våra leverantörer kan längre leveranstider förekomma, vi har därför använt oss av en god marginal när vi satt leveranstider för varje produkt.

Om leveransförseningar skulle uppstå kontaktar vi dig så snabbt som möjligt. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från ersättningskrav på grund av leveransförseningar.

Lagervaror

lamaison.se/pages/kopvillkorLagervaror är varor som finns i lager, generellt sett finns de flesta mindre varorna i webbutiken i lager. Dessa skickas så fort vi får din order. Normalt får du dem 1-5 dagar efter att vi mottagit din beställning, med reservation för slutförsäljning och eventuella leveransförseningar. Vi meddelar i sådana fall dig så snart som möjligt.

Beställningsvaror

Beställningsvaror är varor som vi inte har i lager och som beställs så fort vi fått din order. Den ungefärliga leveranstiden för beställningsvaror anges under varje produkt samt i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. Observera att öppet köp eller bytesrätt inte gäller på beställningsvaror, dessutom skiljer sig ångerrätten lite för de varor som beställs exklusivt för dig. I regel står detta under produkten i webbutiken, oavsett kommer det faktum att du beställt en beställningsvara att stå i ditt bekräftelsemail. Efter detta har du 4 dagar på dig att ångra köpet. Efter att ångerfristen för beställningsvaror löpt ut slutar ångerrätten/öppet köp att gälla och du är bunden att betala och ta emot den beställda varan.

Order med en kombination av lager- och beställningsvaror

Beställer du flera produkter med olika lång leveranstid avvaktar vi med att skicka din order tills den är komplett. Önskar du att dela upp beställningen till mer än ett leveranstillfälle är du välkommen att kontakta oss på [email protected] - observera att detta kan medföra extra kostnader då varorna kommer skickas vid olika tillfällen. Du kan också välja att lägga separata beställningar.

Ej uthämtade paket eller misslyckat leveransbesök

I de fall paket-, brev-, postpaket eller lastpall/större paket returneras till La Maison av fraktbolaget pga att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe, 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering, 3) vägrat ta emot leveransen eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktavgifter kommer La Maison debitera beställaren en avgift. För mindre paket 300 kr inkl. moms, för större leveranser/paket 600 kr inkl. moms. Denna avgift tas ut för att täcka La Maisons kostnad för returfrakten och administrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att beloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till oss. Extra avgifter kan tillkomma för ett nytt leveransförsök.

Transportskador

För att varor med synliga skador på emballaget ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel när du mottog försändelsen. Kontakta oss inom 4 dagar från mottagen leverans och se till att du har fraktsedeln kvar. Detta gäller även dolda skador. Du får ej använda den skadade produkten och emballaget måste behållas för inspektion. Tag gärna bild på skadorna och skicka tillsammans med mailet. Det är ditt ansvar att undersöka varan innan du löser ut den.

Ångerrätt och returer

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar enligt distanshandelslagen. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Varan ska vara oanvänd, oskadad och i lika gott skick som när du fick den, samt packad i originalemballage. När du utnyttjar ångerrätten står du för returfrakten. Returen måste skickas så att den ankommer till returadress. Du får inte returnera produkten via postförskott, vi har inte möjlighet att hämta paketet vid uthämtningsställe eller fraktbolags distributionscentral. Ångerrätten gäller inte beställningsvaror fullt ut – ångerrätten gäller 4 dagar från den dag du mottagit orderbekräftelse för att vi ska kunna avbryta ordern hos leverantör.

Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, senast inom 30 dagar efter att vi mottagit och godkänt din retur. Vänligen kontakta [email protected] innan du returnerar en vara. Du får inte skicka en retur utan att ha meddelat oss detta.

La Maison ansvarar inte för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför returen väl emballerad i originalemballage.

Ångerrätten gäller ej varor som är specialtillverkade för dig. Detta gäller ex en fåtölj i ett specifikt tyg som tillverkats efter dina önskemål. Ångerrätten gäller ej heller fullt ut vid beställningsvaror (varor med leveranstid längre än 2 veckor).

Ångerrätten gäller ej företagskunder.

Reklamation

Kontakta oss direkt vid upptäckt fel. Tag bilder på skadan för att underlätta reklamationen. Gällande produkt-/tillverkningsfel har du reklamationsrätt efter tillverkarens villkor, detta förutsätter att du följt skötselråden och iakttagit aktsamhet. Kontakta oss inom 14 dagar på [email protected] och bifoga bilder på den felaktiga varan ihop med ditt ordernummer. Rör det sig om en reklamation pga fel på varan/att vi skickat dig fel vara står vi för returfrakten samt byter ut den mot en ny, är varan slut i lager hos leverantören återbetalar vi det du lagt ut för varan.

Sekretess, personuppgifter och cookies

När du handlar hos oss uppger du dina personuppgifter, i samband med denna registrering godkänner du att vi lagrar och använder dessa uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt PUL rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Är informationen felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas eller tas bort. Kontakta oss via mail.

Vid besök av vår webbutik sparas s.k. ”cookies” på din dator. Dessa används bl.a. för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen. Du måste aktivera cookies i din webbläsare för att kunna handla hos oss. De cookies webbläsaren automatiskt samlar in när du besöker vår hemsida försvinner när du avslutar din webbläsare.

Övrigt

Du måste vara över 18 år gammal, eller ha målsmans godkännande för att kunna handla i vår webbutik.

Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i leverans-, fakta-, och prisuppgifter, för slutförsäljning samt för våra leverantörers prishöjningar/ändringar/förseningar.

Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

Bilderna på hemsidan ger dig en ungefärlig bild av hur varan ser ut. En bild kan se olika ut beroende på vilka inställningar din dator har. Tänk på detta vid köp. 

Vill du veta mer om e-handel och de lagar som gäller: se konsumentverket distansavtalslagen & E-handel. Vid eventuella reklamationer se Allmänna Reklamationsnämnden.